PTK:n uusi puheenjohtaja Raisa Foster huolissaan taiteen vapaan kentän tilanteesta

Raisa Foster

Taiteilija, tutkija Foster on laaja-alainen taiteen puolestapuhuja. Puolestapuhujaa tarvitaan, sillä esittävän taiteen vapaan kentän kipeästi kaipaamasta lisärahoituksesta allokoidaan osa mm. Tanssin talon ja Jazz Finland Liven toiminnan rahoittamiseen.

Pirkanmaan Tanssin Keskus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi valittu Raisa Foster saa jatkaa puhetta taiteen puolesta. Vuodesta 2014 yhdistyksen puheenjohtajana toiminut tanssitaiteilija Tuula Linnusmäki iloitsee ensi vuoden lisärahoituksesta, mutta oudoksuu sen kohdentamista.

– Budjettiesityksessä vapaalle kentälle on tulossa lisää rahaa 3 miljoonaa euroa. Tietojemme mukaan lisärahoituksesta allokoidaan osa uusien toimijoiden mm. Tanssin talon ja Jazz Finland Liven toiminnan rahoittamiseen. Jo olemassa oleva esittävän taiteen vapaa kenttä tarvitsee jokaisen euron aliresursoituun toimintaansa. Vapaata kenttää ei tule laittaa uusien toimijoiden rahoittajiksi, Linnusmäki sanoo.

Pirkanmaan Tanssin Keskus nostaa esiin myös Pirkanmaan tilanteen. Pirkanmaalainen taiteen vapaa kenttä on eriarvoisessa asemassa ja aliresursoitu kaikilla mittareilla suhteessa valtakunnan tilanteeseen.

– Tänä vuonna Taiken toiminta-avustukset esitystaiteelle Pirkanmaalle olivat 385 000 euroa. Pääkaupunkiseudulle toiminta-avustuksia kohdistui lähes 3,8 miljoona, Varsinais-Suomeen 635 000 €, muualle (mm. Jyväskylä, Kajaani, Kuopio, Pori, Oulu, Rovaniemi) lähes 1,5 miljoonaa euroa. Pirkanmaan esitystaiteen vapaa kenttä on kasvanut 15 vuodessa merkittävästi, rahoitus ei. Valtionavustusten epätasainen jakauma tulee korjata, vaatii toiminnanjohtaja Piia Kulin.

Raisa Foster aloittaa Pirkanmaan Tanssin Keskuksen puheenjohtaja 1.1.2020. Foster on väitellyt filosofian tohtoriksi Tampereen yliopistosta vuonna 2012. Hänen taideperustainen väitöstutkimuksensa käsitteli tunnustuksen pedagogiaa. Fosterilla on myös dance animateur -tutkinto Melbournen yliopistosta Australiasta ja taiteen maisterin tutkinto Aalto-yliopistosta. Viime vuosina Raisa Foster on opettanut, johtanut taiteellis-pedagogisia tutkimushankkeita ja kehittänyt oman Tanssi-innostamisen® menetelmänsä.

– Tampereelle on viime vuosina muuttanut iso joukko kunnianhimoisia tanssitaiteen tekijöitä. Mikäli rahoitus ja rakenteet eivät ole kunnossa, menetämme nämä nuoret lupaukset ja heidän mukanaan merkittävän mahdollisuuden kehittää maakunnan kulttuuritarjontaa, Foster sanoo.

Lisätiedot:
Piia Kulin, Pirkanmaan Tanssin Keskuksen toiminnanjohtaja, p. 050 552 1138